fire bilder fra Norge på 1800-tallet

Bilderesultat for eidsvoll 1814

Dette bildet er fra riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814. Det er malt av Oscar Wergeland i 1885. Her ble de enige om Norges nye grunnlov. Danmark prøvde å tvinge Norge i union med Sverige, og Norges selvstendighet ble hardt presset. Siden ingen av landene ville ha krig ble begge enige om å finne akseptable løsninger. Norge oppnådde til slutt selvstendighet i en union der begge landene skulle være likeverdige. Siden Norge ble et selvstendig land laget riksforsamlingen en ny grunnlov. Og på bildet ser vi Christian Magnus Falsen lese opp grunnlovsforslaget. Med denne nye grunnloven fikk flere folk stemmerett, oppbygging av nasjon vår og nasjonalromantikken.

 Bilderesultat for kristian fredrik

Mannen på bildet er prins Kristian Fredrik. Han var med på riksforsamlingen på Eidsvoll og ble konge for Norge. Jeg valgte dette bildet for han hadde en avgjørende rolle i det norske opprøret i 1814, som gjorde at vi ble et eget land. Han hadde arverett til den danske kronen og ville bli konge for Norge også. Når den danske kongen falt ville han kunne samle de to landene under en konge, altså han selv. Men for å få nordmennene med seg måtte han godta at det ikke var eneveldet lenger og at han ikke hadde arverett til den norske kronen. Kongen i Norge skulle velges etter prinsippet om folkesuverenitet og prins Kristian bestemte at det skulle velges representanter til en riksforsamling som skulle lage ny grunnlov og velge konge. 17. mai i 1814 ble Prins Kristian Fredrik enstemmig valgt til konge.

Bilderesultat for adolph tidemand brudeferden hardanger 

Bildet heter «Brudeferd i Hardanger» og ble malt av Adolph Tidemand. I dette bildet er det mange nasjonalromantiske symboler. Nasjonalromantikken kom igjennom i Norge i 1840-årene. Da mente de at bygdekulturen og bondens norske trekk gjenspeilet norsk historie. Interessen for norsk folkediktning, eventyr og sagn, folkeviser og kunst økte voldsomt. Mange bilder var for eksempel av mennesker med bunad på, dette var for å skape et inntrykk av en rik og levende bygdekultur. Mange av handlingene i bilder, sanger og eventyr var hentet fra middelalderen og vikingtiden. Nasjonalromantikerne skildret ikke de norske bygdene på en realistisk måte, de ville skape et positivt bilde av Norge for overklassen. Senere ble denne kulturen allemannseie, ikke bare for overklassen.


«politiserende bønder» er malt av Adolph Tidemand i 1847. Etter den nye grunnloven som kom i 1814 fikk mange bønder stemmerett. Når bøndene fikk stemmerett var det ikke mange som brukte den, men i 1830 begynte det å øke. I 1832 ble det for første gang drevet åpen politisk agitasjon på stortingsvalget i Norge. Politisk beviste bønder anbefalte velgerne å stemme inn bønder på stortinget. Etter bøndene ble mer valginteressert økte antallet representanter fra bondestanden. Mange av embetsmennene var bekymret for at så mange brukte stemmeretten sin, men dette var noe de hadde lagt opp til selv når de var med på å vedta stemmerettsreglene i 1814. 

Kommentarer

  1. Innlegget er veldig ryddig, og det ser veldig fint ut at du har linket til bildene under, men med annen tekst enn selve nettadressen. Innholdet er relevant.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen