Etos - Patos - Logos
På
skolen har vi retorikk og om forskjellige appellformer, her er forklaringene på
appellformene etos, patos og logos.
Patos
er en form for å appellere til følelsene hos en person for å få fram budskapet
ditt. For å overtale en person ved bruk av patos kan du bruke dine egne og
spille på andre sine erfaringer. Når du skal overbevise noen er det viktig å
engasjere personen. Du kan vise følelser
når du forklarer situasjonen din, eller beskrive godt slik at personen får et
bilde av situasjonen og hva du føler. Bruk også språklige virkemidler som
adjektiver, gjentakelser og kroppsspråk.
Et
eksempel for å bruke patos er i hvis du skal overtale en venn til å følge deg
hjem om kvelden. Da bruker du følelsene dine til å overtale han. Hvis du er
redd kan du si det og få han til å forstå hvordan du har det. Du kan beskrive
veien hjem, og forklare hvordan den ser ut. Veien er mørk, skummel og har masse
store busker, og at du føler deg redd for å gå alene. Hvis du også bruker
forskjellige språklige virkemidler til å vekke følelsene og engasjement og han
får lyst til å handle.
Appellformen
logos handler om å overbevise andre ved å bruke sanne/sannsynlige ord og
argumenter. Når du bruker logos er det viktig at du er saklig, og at kildene
dine er troverdige. Når du legger frem meningene er det viktig at de blir
støttet opp av gode argumenter. Å legge frem eksempler gjør det lettere for å
overbevise. Du må og kjenne til viktige motargumenter. Advokater bruker mye
appellformen logos for å vinne rettsaker.
Et
eksempel for å bruke logos er hvis du og en venn diskuterer andre verdenskrig.
Når du diskuterer skal du komme med argumenter som er sanne og troverdige. Du
skal ha gode kilder som støtter opp det du har sagt, hvis du ikke har det foran
deg skal det kunne søkes opp. Hvis vennen din kommer med et godt argument, skal
du ha et godt motargument tilbake.
Etos
er en appellform som er knyttet til den som er avsender, altså den som skal
overtale. Etos er knyttet til ordet tillit, og handler om hvilke bånd du klarer
å knytte til mottakeren. For å bruke etos må du bygge opp tillit og få den
andre personen til å stole på deg. Når du har tillit er det lettere å overtale
personen. Ved å bruke kroppsspråk og velvilje over mottakeren styrker du etosen
din. Mange yrker har sterk etos, dette er for de har yrkesstatus eller
spesielle kvalifikasjoner som gjør seg godt egnet til å uttale seg om emnet. Leger,
advokater, dommere og prester er et eksempel, der det er lettere å tro på dem
for de er viktige i samfunnet vårt.
Et
eksempel for etos er Barack Obama. Han er USA sin president og har stått på for
å gjøre landet bra. Han har bygd opp en sterk etos. Han har brukt mange år på å
bygge opp tillit og få folket til å stole på han. Han er bevist på
kroppsspråket, ansiktsuttrykket og språket sitt. Han snakker temaer som opptar
folk som rettferdighet, empati for andre og helsesystemet. Dette er noe folk er
opptatt av og vil tro på.
Kilder:
norsk for påbygging av
Furumo, Gjerde, Løvold og Magnussen.
Kommentarer
Legg inn en kommentar