Etos - Patos - Logos

På skolen har vi retorikk og om forskjellige appellformer, her er forklaringene på appellformene etos, patos og logos.

Patos er en form for å appellere til følelsene hos en person for å få fram budskapet ditt. For å overtale en person ved bruk av patos kan du bruke dine egne og spille på andre sine erfaringer. Når du skal overbevise noen er det viktig å engasjere personen.  Du kan vise følelser når du forklarer situasjonen din, eller beskrive godt slik at personen får et bilde av situasjonen og hva du føler. Bruk også språklige virkemidler som adjektiver, gjentakelser og kroppsspråk.
Et eksempel for å bruke patos er i hvis du skal overtale en venn til å følge deg hjem om kvelden. Da bruker du følelsene dine til å overtale han. Hvis du er redd kan du si det og få han til å forstå hvordan du har det. Du kan beskrive veien hjem, og forklare hvordan den ser ut. Veien er mørk, skummel og har masse store busker, og at du føler deg redd for å gå alene. Hvis du også bruker forskjellige språklige virkemidler til å vekke følelsene og engasjement og han får lyst til å handle.

Appellformen logos handler om å overbevise andre ved å bruke sanne/sannsynlige ord og argumenter. Når du bruker logos er det viktig at du er saklig, og at kildene dine er troverdige. Når du legger frem meningene er det viktig at de blir støttet opp av gode argumenter. Å legge frem eksempler gjør det lettere for å overbevise. Du må og kjenne til viktige motargumenter. Advokater bruker mye appellformen logos for å vinne rettsaker.
Et eksempel for å bruke logos er hvis du og en venn diskuterer andre verdenskrig. Når du diskuterer skal du komme med argumenter som er sanne og troverdige. Du skal ha gode kilder som støtter opp det du har sagt, hvis du ikke har det foran deg skal det kunne søkes opp. Hvis vennen din kommer med et godt argument, skal du ha et godt motargument tilbake.

Etos er en appellform som er knyttet til den som er avsender, altså den som skal overtale. Etos er knyttet til ordet tillit, og handler om hvilke bånd du klarer å knytte til mottakeren. For å bruke etos må du bygge opp tillit og få den andre personen til å stole på deg. Når du har tillit er det lettere å overtale personen. Ved å bruke kroppsspråk og velvilje over mottakeren styrker du etosen din. Mange yrker har sterk etos, dette er for de har yrkesstatus eller spesielle kvalifikasjoner som gjør seg godt egnet til å uttale seg om emnet. Leger, advokater, dommere og prester er et eksempel, der det er lettere å tro på dem for de er viktige i samfunnet vårt.
Et eksempel for etos er Barack Obama. Han er USA sin president og har stått på for å gjøre landet bra. Han har bygd opp en sterk etos. Han har brukt mange år på å bygge opp tillit og få folket til å stole på han. Han er bevist på kroppsspråket, ansiktsuttrykket og språket sitt. Han snakker temaer som opptar folk som rettferdighet, empati for andre og helsesystemet. Dette er noe folk er opptatt av og vil tro på.                                                                                                                                                                                                                                                                       
Kilder:

norsk for påbygging av Furumo, Gjerde, Løvold og Magnussen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

fire bilder fra Norge på 1800-tallet